Semenjak dua menjak ni...

...dah bertambah ramai kaum Parsi mula menjinak-jinakkan diri nak mengajar bahasa penjajah (English) kat tempat aku. Well, kalau tanya Farid, mungkin dia akan cakap bukan kat department aku jek..yang di atas, di management, apa tah lagi.

Yang aku herannya, kenapa makin ramai mereka-mereka ni kat sini? Statement aku ni bukan nak cakap yang aku cemburu ke apa tapi aku ada sedikit sangsi dengan qualification mereka. Sebab? Bukan semua antara mereka ni yang fluent dalam bahasa yang diajar. Yang lebih menyayat hatinya, sentence structure dia bila borak-borak, berbual kosong pun boleh tahan hancur lebur! So, how?

Bila bertanyakan jiran sebelah aku, dia kata, ini lah yang kita panggil, "Kroni-sm!" Ada betul jugak apa dia ckp tu..selama ni aku asyik ingat depa ni dah invade the office, colonize the office..tapi bila aku teringat balik, ye lah kan..dah the new Head orang sana...takkan dia nak hire orang Malaysia pulak kan jadik teachers?

Whatever lah. Sukahati korang lah nak ber-kroni ke apa ke..as long as you guys are not hiring any not-good-at -all teachers working here, sudah!

And to all Persians yang baru mai kat sini, jgn dok sibuk nak memekak dgn your nasal sounds in your native language tu sangat..improve on your pronunciation especially the word "student" tu..jgn nak merepek sgt sound dia...menjengkelkan telinga aku jek dengar.

Macam-macam hal lah!

Comments

Popular Posts