RIndu yang tak tertahan - latest update

Disebabkan rindu yang tak tertahan dari malam semalam, aku nekad senekad-nekadnya yang aku akan update entry baru untuk blog aku yang dah semakin membosankan ini.

Seperti biasa, aku terpaksa blog-walking dalam anggaran 20-30 minit dulu sebelum aku betul-betul boleh rangkumkan idea-idea bernas tentang apa yang nak aku ungkapkan sebelum aku betul-betul klik punat pensel/pena kat interface blogspot ni. So, setelah blog-walking di hari yang indah, hari rabu bersamaan 24 Oktober 2012, aku "ter"singgah kat blog Usang lagi bersawang written by a genius-medical-doctor yang agak muda bernama Hatim. (Mungkin boleh namakan anak kita nama ni nanti? InsyaAllah....)

Dia pun jenis kaki layan atok nenek dia jugak macam aku yang dari kecik memang suka lepak dengan atok wan (tak kisah lah side mana..both mak pak aku). Nak-nak pulak these past few days, aku rasa sayu, hiba-hiba rindu pulak kat arwah wan aku. Tiap-tiap malam syahdu sensorang teringat zaman kecik-kecik. Rindu jugak dengan atok wan yang kat raub nun. Yang dorang ni still ada tapi kadang-kadang dorang tak berapa nak sihat sebab dah lanjut usia. Dulu aku ingat kalau dah kahwin, ada laki, lagi lah senang bila-bila aku nak balik kampung melawat dorang senang takde parents aku bising-bising takut aku drive sensorang balik kampung, tapi laa ni aku dgn farid asal weekend jek busy, asal busy jek, weekend. Mana taknya, tiap-tiap minggu mesti ada kenduri, orang bertunang, open house, nak mengemas rumah, nak membasuh baju, macam-macam lah....I seriously don't know how people manage to do all those things and still have time to ziarah keluarga, jalan-jalan, makan-makan etc.

Tak kisah lah semua tu, aku harapkan Raya Haji tahun ni walaupun cuti tak berapa nak ada, I could just go back for a while and visit atok wan aku kat mukim sega tu. Lepaskan kerinduan sesikit pun jadik lah. Nak-nak sejak aku membuyung ni, aku selalu hiba tak tentu pasal, emosi memanjang teringat kat nenek-nenek aku. Bukan nak kata apa lah, aku ni cucu sulung, perempuan lak tu, memang masa kecik macam anak raja lah layanannya kan....

Asal keluar shopping, mesti dapat baju free, makan free, hujung minggu, berjalan serata dunia (ok bukan lah dunia, satu malaysia jugak lah kan)...macam-macam perks aku dapat. Sampai kan cousins aku yang kecik-kecik ni tak percaya atok wan aku dulu tu sangat pemurah! Ye lah dik oyy dulu cucu dia aku sorang jek, memang lah dia provide-kan kaklong kau ni dengan segala luxury yang dia mampu..dah sekarang ni cucu dia nak dekat 30 orang, apa kejadahnya dia nak belikan dress sorang satu kat cucu dia?! Habis lah duit pencen atok wan yang nak diberikan kat anak aku nanti.. (Harap ada cousin yang baca ni so that dorang lagi menyirap!)

Pendek cerita memang aku rindu lah atok wan aku bukan sebab luxury tu jek lah kan sebab yang lain seperti kasih sayang yang tiada terhingga, masakan sedap, teguran dan nasihat yang tak pernah putus dari mereka. Lagi yang tak pernah putus...doa mereka. Ya Allah, aku kalau duduk lepak dengan wan aku lepas solat kang, dia ngaji beralun, merdu lunak suara dia lepas dari tu kang mesti dia tadah tangan dia, ajak aku doa sesame. Time kecik dulu tak paham lah kan..kadang-kadang sifat kebiadaban anak kecil aku ni, aku roll eyes kat nenek aku. Tapi sekarang ni bila teringat balik, bila turn aku yg menadah tangan tapi nenek aku takde kat sisi, perghh! rasa dia memang hiba. Sambil menaip entry ni pun ketat-ketat rahang aku menahan sebak.

Untuk Hajah Nor Aminah binti Zainal Abidin, insyaAllah cucunda pulang pada Hari Raya Haji nanti menziarah wan dan atok. Semoga sentiasa sehat hendaknya. Buat nendaku yang telah pulang ke rahmatullah, Al-fatihah aku doakan buatmu; Hajah Daresah @ Timah binti Sudin semoga wan damai dan sejahtera disana. Semoga wan ditempatkan dikalangan orang yang beriman, diterima amal ibadah ketika didunia, dijauhkan azab kubur dan api neraka dan sentiasa rasa rindu dan sayang kami disini. I miss you so much wan. (Paling aku rindu dulu bila aku datang rumah dia, dia nampak jek aku, dia mesti panggil dengan manja-semanja-manjanya, "Siti Adibaaahhh manjo intan payung wan..." tapi sekarang tiada lagi...)


Tak seru aku rasa kalau tak sertakan sekeping foto sebagai kenang-kenangan. ni gambar kedua-dua nenek aku yang sempat ayahanda bwk bersama mengerjakan umrah sekitar tahun 2008 dulu. aku takde dalam gambar cuma mama dengan adik, maklong waty dan atok. 
Hajah Nor Aminah yang kiri sekali, Arwah Hajar Daresah yg berdiri sebelah atok dan adik tu. Rindu.


Ps. aku baca satu entry written by Hatim; Diari Seorang Opah, aku amazed dengan opah dia yang ligat bergerak kesana-sini sebab even wan aku yang kat Raub tu dah tak larat to do all that. He's lucky to still have a grandmother who's strong and healthy to see him live his successful life now. *teary in my eyes again*


Comments

Popular Posts